Asset Publisher

Tarcza Antykryzysowa - Pytania i odpowiedzi

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o pomoc, jaka została skierowana do przedsiębiorców, pracowników, organizacji społecznych, instytucji oraz samorządów w zawiązku z epidemią koronawirusa SARS-COV-2
 
Procedury udzielania wsparcia – interpretacje MRPiPS

1. Jak wyliczać i dochować prawidłowo terminy, o których mowa w umowach, wnioskach i zasadach realizacji form wprowadzonych ustawą COVID-19?

Wszelkie niezbędne informacje w tym zakresie dostępne są w Zasadach do każdego z instrumentów wsparcia, które dostępne są na stronie www.psz.praca.gov.pl

Wnioskodawcy

2. Czy dofinansowanie wynagrodzeń w ramach tarczy antykryzysowej należy się pracodawcy, który zatrudnia obecnie pracowników, jednakże pracownicy przebywają na zasiłku opiekuńczym wypłacanym przez ZUS bądź na zwolnieniu chorobowym wypłacanym z ubezpieczenia chorobowego?

Nie. Dofinansowanie może być przyznane, jeżeli w danym miesiącu jest ono faktycznie wypłacane przez przedsiębiorcę. Jeżeli płatność przejął ZUS i przedsiębiorca nie ponosi faktycznie kosztów, to nie może otrzymać dofinansowania.

3. Czy formy realizowane na podstawie ustawy COVID-19 można ze sobą łączyć? W formach art. 15zzb, 15zzc oraz 15zze przedsiębiorca oświadcza, że „nie otrzymał i nie ubiega się o dofinansowanie na ten sam cel z innych środków publicznych". Czy zatem jeśli przedsiębiorca został zwolniony z opłacania składek w ZUS może jednocześnie ubiegać się o udzielenie dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne? Jakie formy mogą być ze sobą łączone?

Rozwiązania w Tarczy Antykryzysowej I w części dotyczącej rynku pracy zawierają rozwiązania takie m.in. jak:
- dofinansowanie przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną niezatrudniającemu pracowników prowadzenia działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy (15zzc),
- dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń (15zzb),
- niskooprocentowaną pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców ze środków Funduszu Pracy (15zzd).

Ww. rozwiązania oraz inne, zaproponowane w tzw. Tarczy mogą być stosowane łącznie, o ile nie będą przeznaczone na finansowanie działań, które zostają pokryte z innych źródeł publicznych. W związku z powyższym nie wykluczają się:

a) Zwolnienie z ZUS i dofinansowanie przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną niezatrudniającemu pracowników prowadzenia działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy, jeśli środki nie zostaną przeznaczone na ten sam cel.

b) Zwolnienie z ZUS i dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń, jeśli środki z nie zostaną przeznaczone na ten sam cel. Przy czym, jeśli przedsiębiorca otrzymał zwolnienie z ZUS, dofinansowanie dla pracowników będzie przyznane jedynie na wynagrodzenia, bez składek na ubezpieczenia społeczne.
 
c) Zwolnienie z ZUS i niskooprocentowana pożyczka dla mikroprzedsiębiorców ze środków Funduszu Pracy, jeśli środki nie zostaną przeznaczone na ten sam cel.

d) Niskooprocentowana pożyczka dla mikroprzedsiębiorców ze środków Funduszu Pracy i dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń, o ile pożyczka, nie została przeznaczona na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne.

e) Wsparcie dofinansowania w ramach FGŚP i dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń, z zaznaczeniem, że nie zostaną wykorzystane na tych samych pracowników.

Jeżeli chodzi o tzw. postojowe- kwestia w trakcie ustalania.

4. We wzorze wniosku, jak też we wzorze widnieje informacja:

a) Przedsiębiorca nie może przeznaczyć dofinansowania na pokrycie tej części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, która została sfinansowana z innych środków publicznych.

b) OŚWIADCZAM, ŻE NIE OTRZYMAŁEM I NIE UBIEGAM SIĘ DOFINANSOWANIE NA TEN SAM CEL Z INNYCH ŚRODKÓW PUBLICZNYCH.
Co w przypadku, kiedy złożyłem już stosowne wnioski o wsparcie udzielane z ramienia ZUS, tj. o zwolnienie z opłacanie składek ZUS za miesiące marzec-maj, jak też o postojowe w wysokości 2080 zł. Czy powyższe powoduje, że nie mogę ubiegać się o dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności z PUP?


Jeżeli chodzi o wsparcie w ramach art. 15 zzb oraz zwolnienie z opłacania składek w ZUS, to przedsiębiorca może ubiegać się o oba z nich, jednakże w przypadku uzyskania ww. zwolnienia wsparcie w ramach art. 15 zzb będzie możliwe tylko w odniesieniu do części wynagrodzeń pracowników wskazanych we wniosku o dofinansowanie. Aktualnie we wnioskach o dofinansowanie 15 zzc i 15 zzb, treść oświadczenia brzmi: NIE OTRZYMAŁEM DOFINANSOWANIA NA TEN SAM CEL Z INNYCH ŚRODKÓW PUBLICZNYCH. Instrument dofinansowania dla samozatrudnionych (15zzc) nie wyklucza się z instrumentem zwolnienia z ZUS.

5. Czy do stanu zatrudnienia wlicza się młodocianych?

Nie. Zgodnie z art. 7 ust. 3. Prawa przedsiębiorców średnioroczne zatrudnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3 (definicja mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy i średniego przedsiębiorcy), określa się w przeliczeniu na pełne etaty, nie uwzględniając pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

6. Czy wśród pracowników objętych dofinansowaniem ujmować pracowników sprawujących aktualnie opiekę nad dzieckiem do lat 8?

Nie. Dofinansowanie może być przyznane, jeżeli w danym miesiącu jest ono faktycznie wypłacane przez przedsiębiorcę. Jeżeli płatność przejął ZUS i przedsiębiorca nie ponosi faktycznie kosztów, to nie może otrzymać dofinansowania.

7. Czy może otrzymać dofinansowanie przedsiębiorca jeżeli w części, te same koszty zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych – tzn. firmy, które dostały środki w ramach projektu zatrudniły osoby bezrobotne w ramach prac interwencyjnych; a co z wyposażeniem lub doposażeniem stanowiska pracy – sfinansowane zostało miejsce pracy, a nie wynagrodzenie oraz z osobami, które otrzymały jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej i mają obowiązek jej prowadzenia przez 12 m-cy;

Zgodnie z art. 15zzb ust. 12 i 15zzc ust. 10 ustawy COVID-19 przedsiębiorca nie może otrzymać dofinansowania w części, w której te same koszty zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych. Powyższe oznacza, że przedsiębiorca może się ubiegać o inne formy wsparcia przewidziane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instrukcjach rynku pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1478, z późn. zm.) i je otrzymać w części, w której nie pokrywa się ono z ww. dofinasowaniem.

W praktyce będzie to oznaczało, że pracodawca nie może otrzymać np.:
- refundacji, której mowa w art. 51a ust. 1 ustawy,
- refundacji część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne w ramach robót publicznych, prac interwencyjnych,
- pokrycia kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne refundowanych pracodawcy, o których mowa w art. 47 ustawy,
- refundacji pracodawcy kosztów składek na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia podejmujących pierwszą pracę, o których mowa w art. 60c ustawy,
pokrycia kosztów dofinansowania wynagrodzenia zatrudnionego bezrobotnego powyżej 50 roku życia, o którym mowa w art. 60d ustawy,
- refundacji pracodawcy, w ramach bonu zatrudnieniowego, części wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 66m ust. 7 ustawy.

W przypadku pożyczki, o której mowa w art. 15zzd ww. ustawy COVID-19, ustawa ta nie zawiera ograniczenia. Wobec powyższego mikroprzedsiebiorca, który otrzymał pożyczkę, może ubiegać się o wszystkie formy wsparcia przewidziane w ustawie o promocji zatrudnienia (…).

8. Jak prawidłowo określić status mikroprzedsiębiorcy i stan zatrudnienia w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy?

Zgodnie z art. 7 ust. 3. Prawa przedsiębiorców średnioroczne zatrudnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3 (definicja mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy i średniego przedsiębiorcy), określa się w przeliczeniu na pełne etaty, nie uwzględniając pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Ta zasada stosuje się więc do weryfikacji, czy podmiot jest mikroprzedsiębiorcą.

9. Ile musi istnieć firma żeby móc ubiegać się o formy art. 15zzb, 15zzc oraz 15zze? W zasadach opublikowanych do ww. form brak jest informacji od kiedy musi istnieć firma by móc ubiegać się o wsparcie oraz czy wnioskodawcą może być pracodawca/ przedsiębiorca, który ma zawieszoną działalność gospodarczą.

Możliwość przyznania, a co za tym idzie - także dostępna wysokość wsparcia, oferowanego przedsiębiorcom w ramach art. 15 zzb (a także 15 zzc i 15 zze) "specustawy" - zgodnie z wolą ustawodawcy, opiera się na stwierdzeniu poziomu spadku obrotów u danego przedsiębiorcy (odpowiednio o co najmniej 30,50 lub 80%) w zestawieniu dwóch miesięcy roku bieżącego z odpowiadającymi im miesiącami roku ubiegłego (np. luty i marzec 2019 do lutego i marca 2020). Należy zatem przyjąć, że przedsiębiorca, starający się o dofinansowanie, powinien prowadzić swoją działalność przez co najmniej 14 miesięcy licząc na dzień złożenia wniosku. W innym przypadku bowiem nie będzie mógł przyjąć wymaganych okresów referencyjnych.

10. Czy firma która rozpoczęła działalność we wrześniu 2019 może otrzymać dofinansowanie wynagrodzeń za kwiecień-czerwiec 2020?

Nie. Należy przyjąć, że przedsiębiorca starający się o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, oraz dofinansowanie dla samozatrudnionych, powinien prowadzić swoją działalność przez co najmniej 14 miesięcy licząc na dzień złożenia wniosku. Tak, aby przedsiębiorca mógł wykazać spadek obrotów (odpowiednio o co najmniej 30,50 lub 80%) w zestawieniu dwóch miesięcy roku bieżącego z odpowiadającymi im miesiącami roku ubiegłego (np. luty i marzec 2019 do lutego i marca 2020).

11. Czy jeśli pracodawca uzyska świadczenia na ochronę miejsc pracy na podstawie art. 15g specustawy w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia może się ubiegać o dofinansowanie z art. 15 zzb w wysokości uzupełniającej do kwoty 90% minimalnego wynagrodzenia czyli w wysokości 40%

Nie. Takie połączenie instrumentów nie jest możliwe z uwagi na to, że wsparcie ma dotrzeć do jak najszerszej liczby przedsiębiorców.

Ponadto, ze środków FGŚP przedsiębiorca nie uzyska dofinansowania do wynagrodzenia pracownika jeśli już na danego pracownika otrzymuje dofinansowanie do wynagrodzenia z innych źródeł (np. z art. 15 zzb). Podsumowując, jeśli przedsiębiorca skorzysta z instrumentu w ramach art.15zzb, nie może skorzystać z instrumentu finansowanego ze środków FGŚP na tego samego pracownika. Instrumenty nie będą się wykluczały jeśli nie zostaną wykorzystane na tych samych pracowników.

12. Jeżeli pracodawca otworzył firmę np. w połowie 2019 roku i nie może oprzeć się na obrotach z roku 2019 które trzeba wykazać analogicznie do miesięcy z roku 2020 ponieważ ich nie porostu nie miał, czy jest jakaś możliwość aby pracodawca udowodnił inaczej iż jego obroty spadły? Jeśli tak to w jaki sposób? Jeśli nie to mam przez to rozumieć, iż tylko firmy które wykazywały obroty od 01.01.2019 mogą otrzymać dofinansowanie.

Należy przyjąć, że przedsiębiorca starający się o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, powinien prowadzić swoją działalność przez co najmniej 14 miesięcy licząc na dzień złożenia wniosku. Tak, aby przedsiębiorca mógł wykazać spadek obrotów (odpowiednio o co najmniej 30,50 lub 80%) w zestawieniu dwóch miesięcy roku bieżącego z odpowiadającymi im miesiącami roku ubiegłego (np. luty i marzec 2019 do lutego i marca 2020).

13. Czy o dofinansowanie wynagrodzeń może ubiegać się także Zakład Aktywności Zawodowej, którego organizatorem jest powiat i posiada on status samorządowego zakładu budżetowego zatrudniającego pracowników na poziomie średniego przedsiębiorstwa?

O dofinansowanie może ubiegać się mikro, mały lub średni przedsiębiorca.

Za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
a) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
b) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.

Za małego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
a) zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro.

Z kolei za średniego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
a) zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.

14. Jak wynika z zasad przedsiębiorca nie może się ubiegać o dofinansowanie jeżeli otrzymał bądź otrzyma na ten cel inne środki publiczne. Czy ten zapis dotyczy również trwających umów na prace interwencyjne, dofinansowania +50?

Tak. Jeżeli tak:

a) jeżeli przedsiębiorca ma zatrudnionych 6 pracowników, z czego dwóch jest zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych, to czy na pozostałych 4 może złożyć? Tak, na pozostałe 4 może złożyć.

b) jeżeli wpłynie wniosek na wszystkich czy możemy przyznać w części tylko na tych nie finansowanych przez nas? Tak.

c) czy może jednak umowy na interwencje i + 50 powinny zostać zawieszone, pracodawca korzysta z dofinansowania w ramach tarczy antykryzysowej a po wymaganym okresie zatrudnienia umowy odwieszamy? Jest to, zgodnie z art. 15 zzf, uzależnione od decyzji starosty i pracodawcy.

15. Osoba, która jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą, nie zatrudniając przy tym żadnej osoby i świadczy pracę na podstawie umowy o pracę bądź umowy cywilno-prawnej i udokumentuje spadek obrotów w swojej działalności, może starać się o dofinansowanie w ramach EFS?

15zzc: Tak. Przy jednoczesnym zatrudnieniu i prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej, można skorzystać z dofinansowania do tej działalności (art. 15zzc).

16. Czy dofinansowanie w ramach EFS, będzie wypłacane także za pracodawcę, zatrudniającego min. 1 osobę, który ma także stałe wynagrodzenie prowadząc firmę?

Tak.

17. Czy z dofinansowania może skorzystać przedsiębiorca, który zatrudnia jedną osobę na umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego?

Może on skorzystać z dofinansowania, ale jedynie jako samozatrudniony, gdyż zgodnie przepisami ustawy Prawo przedsiębiorców (definicja mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy i średniego przedsiębiorcy wyłącza m.in. zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

18. Czy przez "zawieszenie działalności gospodarczej" przez przedsiębiorcę należy rozumieć tylko zawieszenie działalności wykazane w CEIDG (z powodu pandemii), czy też sformułowanie to należy rozumieć szerzej i uwzględniać także sytuację przestoju ekonomicznego spowodowanego m.in. wejściem w życie ustawy antykryzysowej?

Zawieszenie działalności gospodarczej to instytucja z ustawy Prawo przedsiębiorców - i należy go rozumieć zgodnie z tą ustawą - a zatem jest to zawieszenie wykazane w CEiDG.

19. Czy przedsiębiorcy zatrudniający jedynie studentów w wieku do 26 roku życia korzystający z ustawowego zwolnienia z płacenia za te osoby składek ZUS mogą otrzymać wsparcie w postaci dofinansowania ich wynagrodzeń, oczywiście w sytuacji gdy wystąpił spadek obrotów o co najmniej 30%?

Tak.
Wypełnianie wniosków

20. Czy do stanu zatrudnienia wlicza się osoby przebywające na urlopach macierzyńskich?

Nie. Zgodnie z art. 7 ust. 3. Prawa przedsiębiorców średnioroczne zatrudnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3 (definicja mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy i średniego przedsiębiorcy), określa się w przeliczeniu na pełne etaty, nie uwzględniając pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

21. Proszę o doprecyzowanie kwoty dofinansowania jaką mogą otrzymać przedsiębiorcy za zatrudnionych pracowników (50% kwoty minimalnego wynagrodzenia + 50 % składek na ubezpieczenie społeczne, czy 50% kwoty minimalnego wynagrodzenie + 100% składek na ubezpieczenie społeczne)?

Kwota składek odnosi się do części dofinansowanego wynagrodzenia, czyli jeżeli finansowane jest 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, to refundacja składek dotyczy tych 50%.

 
Składanie wniosków

22. Punkt VI. 4. Wytycznych stanowi, iż wnioski powinny być złożone w ciągu 14 dni od ogłoszenia naboru – czy po tym terminie możliwe będzie wnioskowanie o wsparcie (firma może za marzec mieć jeszcze dobrą sytuację, ale za kwiecień i maj będzie pogorszenie)?

Na obecnym etapie założono 14-dniowy termin na składanie wniosków, po zakończonym naborze dyrektor pup powinien ogłosić kolejny termin.

23. Ministerstwo wskazuje elektroniczną drogę składania wniosków przez praca.gov.pl Jak składane będą dokumenty elektronicznie?

Dokumenty będą składane przy wykorzystaniu aktywnych formularzy poprzez platformę praca.gov.pl

24. Jaką datę uznać za dzień złożenia wniosku do PUP w sytuacji, gdy są one składane elektronicznie przez praca.gov.pl, np. gdy wniosek został złożony w dzień wolny od pracy lub poza godzinami funkcjonowania urzędu?

Datą złożenia wniosku jest faktyczny (kalendarzowy) termin złożenia wniosku.

25. Czy można uznać, że umowa załączona do wniosku elektronicznego przez praca.gov.pl również jest podpisana podpisem kwalifikowanym?

Do wniosku z zasadami należy dołączyć jej wzór w wersji PDF. Załączników nie można osobno uwierzytelnić podpisem kwalifikowanym. Umowa pożyczki wraz z wszystkimi wymaganymi załącznikami (tj. wnioskiem i pełnomocnictwem), jako integralna całość, opatrywana jest wspólnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Przedsiębiorca składając dokumenty w postaci elektronicznej i podpisując paczkę w ww. sposób podpisuje w sposób elektroniczny komplet dokumentacji. Przedsiębiorca powinien zatem dołączyć plik pdf umowy pobrany ze strony i nie powinien podpisywać go odręcznie.

26. Czy można uznać, że umowa jest podpisana jeśli do wniosku zostanie dołączona jako podpisany skan?

Umowa pożyczki wraz z wszystkimi wymaganymi załącznikami (tj. wnioskiem i pełnomocnictwem), jako integralna całość, opatrywana jest wspólnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Przedsiębiorca składając dokumenty w postaci elektronicznej i podpisując paczkę w ww. sposób podpisuje w sposób elektroniczny komplet dokumentacji. Przedsiębiorca powinien zatem dołączyć plik pdf umowy pobrany ze strony i nie powinien podpisywać go odręcznie.

27. Jak podpisać umowę jeśli Urząd jest zamknięty dla petentów. Wysłanie umowy pocztą tradycyjną wydłuży okres oczekiwania na wsparcie.

Aby skrócić czas rekomendujemy elektroniczne składanie wniosków poprzez platformę praca.gov.pl. Jeżeli wniosek będzie złożony papierowo, to termin realizacji niestety będzie dłuższy.

Realizacja wsparcia

28. Jaki jest termin wypłaty pierwszego świadczenia w przypadku form art. 15zzb, 15zzc oraz 15zze?

Środki w ramach ww. instrumentów będą wypłacane Przedsiębiorcy maksymalnie w trzech miesięcznych równych transzach, niezwłocznie po złożeniu przez Przedsiębiorcę w danym miesiącu oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej w związku z udzieleniem dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną niezatrudniającego pracowników( w przypadku art. 15 zzc) lub oświadczenia o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową, oraz kosztach wynagrodzeń każdego z tych pracowników i należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy, według stanu na ostatni dzień miesiąca, za który dofinansowanie jest wypłacane ( w przypadku art. 15zzb)

29. Pracodawca jest zobowiązany do utrzymania zatrudniania pracowników objętych umowa przez okres równy okresowi dofinansowania, pod rygorem zwrotu dofinansowania. Co w przypadku gdy to pracownik złoży wypowiedzenie umowy o pracę?

W takim przypadku pracodawca zwraca proporcjonalnie tę część świadczenia, która byłaby należna na tego pracownika od dnia zakończenia pracy do końca danego miesięcznego okresu dofinansowania.

 
Pomoc publiczna

30. Czy nowe instrumenty udzielane dla przedsiębiorców są pomocą de minimis?

Nie, stanowią one – zgodnie z art. 15 zzh, pomoc publiczną.

31. Jak rozumieć zapisy art. 15zzzh Ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw - , że wsparcie dot art. 15zzb - 15zze stanowi pomoc publiczną , mająca na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Komunikacie KE (..) czy należy kontrolować limit udzielonej pomocy i jak- czy tylko w SHRIMP?

Dofinansowanie lub rezygnacja z dochodzenia odsetek przy zwrocie dofinansowania wykorzystanego niezgodnie z przeznaczeniem stanowią pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Sekcji 3.1 Komunikatu Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (Dz. Urz. UE C 91 I/1 z 20.03.2020 r. ze zm.)

Pomoc może być udzielona pod warunkiem, że:

1. Przedsiębiorca na dzień 31 grudnia 2019 r. nie spełniał kryteriów przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187/1 z 26.06.2014 r. ze zm.);

2. Pomoc będzie udzielana nie później niż do 31 grudnia 2020 r. ;

3. Pomoc przyznana przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych uwarunkowana jest jej nie przeniesieniem w części lub w całości na producentów surowców i nie jest ustalana na podstawie ceny lub ilości produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez zainteresowane przedsiębiorstwa.

4. Wartość pomocy nie przekracza, łącznie z inną pomoc udzielaną zgodnie z Sekcją 3.1 Tymczasowych ram, kwoty 800 000 EUR na jedno przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów unijnych (limit 800 000 EUR jest osobny w stosunku do pomocy de minimis, przez co wartość dotychczas otrzymanej pomocy de minimis nie ma wpływu na możliwą do otrzymania wartość pomocy publicznej mającej na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce - beneficjent może otrzymać jednocześnie pomoc de minimis w wysokości do 200 000 EUR/100 000 EUR oraz pomoc publiczną w wysokości do 800 tys. EUR).

5. W przypadku gdy Przedsiębiorca w składanym Wniosku wpisze w części C, że wnosi o dofinansowanie za okres 3 miesięcy, wówczas wypłacane co miesiąc dofinansowanie będzie obliczane na podstawie wysokości spadku obrotów przedstawionych we Wniosku np. gdy we Wniosku Przedsiębiorca wpisał, że spadek obrotów w jego firmie wyniósł co najmniej 30%, to wypłacane przez 3 miesiące dofinansowanie będzie obliczone na tej podstawie i nie będzie można go zmienić. Zatem jeśli Przedsiębiorca przewiduje, że wysokość spadku obrotów będzie wyższa i chciałby z tego tytułu otrzymać wyższe dofinansowanie, powinien złożyć co miesiąc nowy Wniosek na kolejny miesiąc, w którym przedstawi za każdym razem właściwą wysokość spadku obrotów.

Informacje o publikacji dokumentu

Menu Display