PRACODAWCO
Powiatowy Urząd Pracy w Nowym Dworze Mazowieckim
OGŁASZA NABÓR WNIOSKÓW
o przyznanie środków z limitu podstawowego
Krajowego Funduszu Szkoleniowego
na sfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy
w terminie od 10.02.2025 godz. 8.00 do 21.02.2025 do godz. 14.00
Powiatowy Urząd Pracy dysponuje środkami z limitu podstawowego Krajowego Funduszu Szkoleniowego w wysokości 1 250 161,45 zł.
Powiatowy Urząd Pracy w Nowym Dworze Mazowieckim
OGŁASZA NABÓR WNIOSKÓW
o przyznanie środków z limitu podstawowego
Krajowego Funduszu Szkoleniowego
na sfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy
w terminie od 10.02.2025 godz. 8.00 do 21.02.2025 do godz. 14.00
Powiatowy Urząd Pracy dysponuje środkami z limitu podstawowego Krajowego Funduszu Szkoleniowego w wysokości 1 250 161,45 zł.
- Priorytety przyjęte przez Ministra właściwego do spraw pracy, przyznawania środków z KFS na 2025 rok to:
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub województwie.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych technologii i narzędzi pracy.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.
- Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.
- Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.
- Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.
- Rozwój umiejętności cyfrowych.
- Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną.
- Środki z KFS możesz przeznaczyć na:
- kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą;
- egzaminy umożliwiające uzyskanie dyplomów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych;
- badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu;
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem;
- określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego w związku z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS.
III. Pracodawco możesz otrzymać środki na sfinansowanie kształcenie w wysokości:
- 80% kosztów kształcenia ustawicznego - jeśli zatrudniasz ponad 10 osób - nie więcej jednak niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika;
- 100% kosztów kształcenia ustawicznego - jeśli jesteś mikroprzedsiębiorcą, który zatrudnia mniej niż 10 pracowników, a roczny obrót lub bilans firmy nie przekracza 2 mln. EUR - nie więcej jednak niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika.
IV. Ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego mogą korzystać pracodawca i jego pracownicy do 300% przeciętnego wynagrodzenia na dany rok na jednego pracownika/pracodawcę.
Pracownik - jest to osoba fizyczna zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę (art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy).
Definicji powyższej nie spełniają:
- Funkcjonariusze służby celnej – zatrudnieni na podstawie mianowania (K.P.A.) i ustawy o służbie celnej - stosunek służbowy funkcjonariusza celnego jest stosunkiem administracyjno-prawnym (oparty z reguły na podstawie aktu "mianowania" albo "powołania");
- Funkcjonariusze służb mundurowych, w tym funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej – zatrudnieni na podstawie ustaw innych niż kodeks pracy, np. ustawy o Państwowej Straży Pożarnej;
- Osoby wykonujące pracę w ramach przepisów prawa cywilnego, np. na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenia czy też innych rodzajów umów cywilnoprawnych nienazwanych;
- Osoby współpracujące z pracodawcą w ramach prowadzonej działalności (np. żona czy dzieci, nie posiadające umowy o pracę).
Dofinansowanie kształcenia ustawicznego w ramach środków KFS powinno być dostępne tylko dla osób świadczących pracę. Pracownice przebywające na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym nie spełniają tego warunku.
W przypadku pracowników wskazanych do objęcia kształceniem ustawicznym finansowanym z KFS nie ma znaczenia na jaki rodzaj umowy o pracę są oni zatrudnieni, a także czy jest to praca na cały czy na część etatu.
Pracownik, którego kształcenie ustawiczne ma być sfinansowane ze środków KFS musi być zatrudniony przez pracodawcę przed dniem złożenia wniosku o środki KFS, przy czym nie ma ustawowego wymogu, co do minimalnego czasu trwania stosunku pracy przed ubieganiem się o środki KFS.
Jeśli pracodawca chce uzyskać finansowanie kosztów podnoszenia kwalifikacji dla pracownika zatrudnionego na czas określony, powinien przedłużyć mu umowę o odpowiedni okres tak, aby osoba biorąca udział w kształceniu była zatrudniona przez cały okres jej trwania.
Z KFS-u NIE SKORZYSTAJĄ:
- Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniająca żadnego pracownika lub np. zatrudniająca wykonawców na podstawie umowy o dzieło.
- Lekarze, lekarze dentyści, w zakresie dofinansowania kosztów stażów podyplomowych i szkoleń specjalizacyjnych;
- Pielęgniarki i położne w zakresie o dofinansowania kosztów specjalizacji;
- Osoby przebywające na urlopie macierzyńskim / rodzicielskim / ojcowskim / wychowawczym / bezpłatnym,
- Pracownicy PUP i WUP,
- Starostowie i Marszałkowie Województw.
V. Elementy, które brane będą pod uwagę przy rozpatrywaniu wniosków:
- zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
- wiarygodne i rzetelne uzasadnienie potrzeby kształcenia pracowników i pracodawcy;
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy, zgodność planowanego kształcenia z Listą zawodów i specjalności, z uwzględnieniem kwalifikacji i umiejętności zawodowych, na które istnieje zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy oraz Barometrem zawodów deficytowych prognoza na 2025 r.;
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku,
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustaw z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 475 z póz. zm.),
- Zaleca się zaplanowanie terminu rozpoczęcia kształcenia w terminie nie wcześniejszym niż 30 dni od dnia zakończenia naboru wniosków, z uwagi na czas niezbędny na przeprowadzenie oceny wniosków, ewentualnych negocjacji i zawarcie umowy. W przypadku zbyt krótkiego terminu do rozpoczęcia wnioskowanego kształcenia, urząd może odmówić podpisania umowy.
VI. Informacje dot. możliwości ubiegania się o środki z KFS, przygotowania oraz złożenia wniosku:
- O przyznanie środków z KFS może ubiegać się pracodawca zatrudniający co najmniej 1 pracownika (na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę);
- Warunkiem skorzystania z dofinansowania szkoleń ze środków KFS jest posiadanie statusu pracodawcy bądź pracownika zgodnie z przepisami ustawy Kodeks pracy, odpowiednio artykuł 3 lub 2. Oznacza to, że potencjalny uczestnik wybranej formy kształcenia ustawicznego jest zatrudniony (w momencie złożenia wniosku o środki KFS i będzie przez cały okres kształcenia), na podstawie zapisów artykułu Kodeksu pracy, jest pracownikiem w rozumieniu tego artykułu i ma prawo korzystania ze środków.
- Pracodawca zainteresowany uzyskaniem środków na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy składa jeden wniosek na wszystkie formy kształcenia w PUP właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności (oddział, siedziba zgodnie z dokumentami rejestrowanymi: KRS, CEiDG).
- W celu uzyskania dofinansowania kosztów kształcenia ustawicznego, pracodawca planujący inwestowanie w kształcenie ustawiczne musi złożyć wniosek wraz z wymaganymi załącznikami do wniosku do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności. Wniosek można złożyć w postaci papierowej lub elektronicznej poprzez praca.gov.pl.
Wniosek wypełniony w postaci elektronicznej wraz z załączonymi do niego wszystkimi wymaganymi załącznikami, przed przesłaniem do powiatowego urzędu pracy należy:
- podpisać bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub
- podpisać potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
Wymagane załączniki do wniosku:
Załącznik nr 1. Oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis (wypełnienie wymagane w przypadku gdy Wnioskodawca jest Beneficjentem pomocy de minimis).
Załącznik nr 2. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (wypełnienie wymagane w przypadku gdy Wnioskodawca jest Beneficjentem pomocy de minimis).
- załącznik nr 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 października 2014r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r. poz. 40)
w przypadku gdy podmiot ubiega się o pomoc de minimis w sektorze innym niż rolnictwo i rybołówstwo.
- załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis
w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. nr 121, poz. 810) w przypadku gdy podmiot ubiega się o pomoc de minimis w sektorze rolnictwa lub rybołówstwa.
Załącznik nr 4. Kopia certyfikatów jakości wybranego realizatora usług - jeżeli dotyczy.
załącznik nr 5. Wzór dokumentu (zaświadczenia) potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawiony przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika z przepisów powszechnie obowiązujących.
Załącznik nr 6.Kopia dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności. Wydruk wpisu z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) albo kserokopia dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności w przypadku braku wpisu do KRS lub CEIDG (np. umowa spółki cywilnej wraz z ewentualnymi wprowadzonymi do niej zmianami lub statut w przypadku stowarzyszenia, fundacji czy spółdzielni lub inne dokumenty właściwe).
Załącznik nr 7. Pełnomocnictwo do reprezentowania Wnioskodawcy oraz składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w jego imieniu. W przypadku gdy pracodawcę reprezentuje pełnomocnik, do wniosku należy załączyć pełnomocnictwo określające jego zakres. Pełnomocnictwo z czytelnym podpisem pracodawcy lub innej upoważnionej do tej czynności osoby, należy przedłożyć w oryginale. Pełnomocnictwo nie jest wymagane, jeżeli osoba podpisująca wniosek i umowę jest upoważniona z imienia i nazwiska do reprezentowania Pracodawcy w dokumencie rejestracyjnym. Pełnomocnictwo nie jest wymagane, jeżeli upoważnienie osoby podpisującej wniosek wynika z aktu założycielskiego spółki lub przepisu.
Brak załączników tj. programu kształcenia, wzóru dokumentu (zaświadczenia) potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, kopii dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności, oraz oświadczenia i formularza dot. pomocy de minimis (w przypadku beneficjenta pomocy publicznej), wymaganych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia!!!
- Wniosek kompletnie wypełniony wraz ze wszystkimi załącznikami należy złożyć w terminie naboru. W przypadku wniosków papierowych prosimy o drukowanie wniosków dwustronnie!!!
VII. Wytyczne dla pracodawców dot. kwalifikowania pracowników / pracodawcy do odpowiednich priorytetów Ministra właściwego do spraw pracy (opracowane na podstawie kierunkowych wytycznych dla urzędów pracy na rok 2025):
1. Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 1 „Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub województwie", powinien udowodnić, że wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie nowodworskim w Barometrze zawodów deficytowych dla powiatu nowodworskiego na rok 2025 (załącznik do naboru).
2. Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 2 „Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych technologii i narzędzi pracy", powinien udowodnić że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź zostały/będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi / planowanymi do wprowadzenia zmianami. Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych / na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu.
3. Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 3 „Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku", powinien udowodnić prowadzi działalność na terenach na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r. oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie ( Dz.U. 2024 poz. 137 Przywołane rozporządzenie dotyczy następujących gmin:
1) w województwie dolnośląskim:
✓ wszystkie gminy położone na terenie powiatów bolesławieckiego,
dzierżoniowskiego, jaworskiego, kamiennogórskiego, karkonoskiego,
kłodzkiego, legnickiego, lubańskiego, lwóweckiego, średzkiego, świdnickiego,
wałbrzyskiego, wołowskiego, ząbkowickiego, zgorzeleckiego i złotoryjskiego
oraz miasta na prawach powiatu Jelenia Góra, Legnica i Wałbrzych,
✓ w powiecie głogowskim - gmina miejska Głogów, gmina wiejska Głogów, gmina
Kotla, gmina Pęcław i gmina Żukowice,
✓ w powiecie górowskim - gmina Jemielno,
✓ w powiecie lubińskim - miasto i gmina Ścinawa,
✓ w powiecie oławskim - gmina miejska Oława i gmina wiejska Oława,
✓ w powiecie strzelińskim - gmina Strzelin,
✓ w powiecie wrocławskim - gmina Kąty Wrocławskie, gmina Mietków i gmina
Sobótka;
2) w województwie lubuskim:
✓ w powiecie krośnieńskim - gmina Dąbie i gmina Krosno Odrzańskie,
✓ w powiecie nowosolskim - gmina Bytom Odrzański, gmina Kolsko, gmina miejska
Nowa Sól, gmina wiejska Nowa Sól, gmina Otyń i gmina Siedlisko,
✓ w powiecie słubickim - gmina Cybinka i gmina Słubice,
✓ w powiecie wschowskim - gmina Szlichtyngowa,
✓ w powiecie zielonogórskim - gmina Bojadła, gmina Czerwieńsk, gmina
Nowogród Bobrzański, gmina Sulechów, gmina Trzebiechów i gmina Zabór,
✓ w powiecie żagańskim - gmina miejsko-wiejska Szprotawa i gmina wiejska
Żagań oraz miasto Małomice i miasto Żagań;
3) w województwie opolskim - wszystkie gminy położone na terenie powiatów brzeskiego, głubczyckiego, kędzierzyńsko-kozielskiego, krapkowickiego, nyskiego, opolskiego i prudnickiego;
4) w województwie śląskim - wszystkie gminy położone na terenie powiatów bielskiego,
cieszyńskiego, pszczyńskiego i raciborskiego oraz miasto na prawach powiatu Bielsko-Biała.
4. Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 4 „Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy", powinien udowodnić, że planowane szkolenia zawierają tematykę, w ramach której pracodawcy i pracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności m.in.:
✓ do rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, co
zwiększy ich uważność na sposób komunikacji i budowania relacji w ich zespołach,
✓ dotyczące różnych formy mobbingu, jak zrozumieć jego wpływ na zespół oraz jak
skutecznie reagować i zapobiegać sytuacjom o charakterze mobbingu w przyszłości,
✓ rozpoznawania/uważności (szczególnie menedżerowie/pracodawcy) na zachowania i relacje w zespołach.
✓ do promowania bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy
✓ na temat skutków społecznych i prawnych mobbingu lub dyskryminacji
✓ dotyczące wdrażania procedur przeciwdziałania i reagowania na przypadki
nieprawidłowości.
Szkolenia tego typu mają na celu wzmocnienie umiejętności zarządzania, poprawę komunikacji wewnętrznej oraz stworzenie środowiska opartego na równości, integracji i zaangażowaniu pracowników. Realizacja tych celów wpływa na budowanie kultury organizacyjnej, która sprzyja efektywności i zadowoleniu zespołu.
Priorytet adresowany do wszystkich zainteresowanych pracodawców. Nie ma znaczenia kod PKD czy profil działalności. Zachęca do tworzenia i oferuje wsparcie w zakresie zasad funkcjonowania i działania rad pracowniczych – na poziomie unijnym i poszczególnych krajów UE.
5. Wsparcie w ramach priorytetu 5 „Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresy zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej" .
Priorytet adresowany do wszystkich pracodawców, bez względu na rodzaj i obszar
prowadzonej działalności, w ramach którego można przeszkolić każdego pracownika czy pracodawcę bez względu na wykonywaną pracę. Brak jest konkretnych kryteriów dostępu tzn. że o środki może aplikować każdy zainteresowany pracodawca.
Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy bardzo szeroko pojętego zdrowia
psychicznego w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy
Przykładem mogą być szkolenia z niestandardowych (elastycznych) form pracy.
Szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenia
przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menedżerom, jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy.
Przykładowe obszary, które mogą znaleźć się w zakresie tematycznym szkoleń to:
✓ rola pracodawcy w wspieraniu zdrowia psychicznego
✓ przyczyny i skutki stresu zawodowego, wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z nimi
✓ skuteczna komunikacja w zespole, budowanie otwartego środowiska pracy
tworzenie przyjaznego środowiska pracy
✓ różnorodność w miejscu pracy, integracja pracowników wywodzących się z
różnych grup pokoleniowych
✓ promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, zdrowego
stylu życia, technik relaksacyjnych i innych metod radzenia sobie ze stresem.
6. Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 6 „Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy" powinien udowodnić potrzebę szkolenia zatrudnionych u siebie cudzoziemców.
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia tylko dla cudzoziemców.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można
w szczególności:
- doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży,
- doskonalenie wiedzy z zakresy specyfiki polskich i unijnych regulacji dot. wykonywania określonego zawodu,
- rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
Należy pamiętać, że powyższa lista nie jest katalogiem zamknięty i każdy pracodawca może określić własną listę potrzeb.
7. Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 7 „Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych" musi spełnić następujące wymagania.
Zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz.799) świadczeniami zdrowotnymi są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Udzielanie świadczeń zdrowotnych odbywa się w ramach działalności leczniczej. Ustawodawca wyodrębnił przy tym jej dwa rodzaje – polegającą na: stacjonarnym i całodobowym udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz ambulatoryjnym udzielaniu świadczeń zdrowotnych – czyli w warunkach niewymagających udzielania świadczeń w trybie stacjonarnym i całodobowym. Obecnie, biorąc pod uwagę stan zdrowia społeczeństwa i nasilający się proces starzenia rosną potrzeby rozwoju usług opiekuńczych i opieki zdrowotnej. Potrzeba jest coraz więcej dobrze wyszkolonych i posiadających umiejętności na wysokim poziomie osób zatrudnionych w tych sektorach. Celem wprowadzenia niniejszego priorytetu jest chęć wsparcia osób zatrudnionych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.
Warunkiem skorzystania z dostępnych środków jest oświadczenie pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego szkolenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych. Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87-Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania. W ramach tego priorytetu można dofinansować dopuszczalne ustawą formy kształcenia ustawicznego bezpośrednio związane z szeroko pojętą opieką zdrowotną czy opieką społeczną. Należy jednak pamiętać, że w ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. środki na specjalizacje pielęgniarek i położnych.
8. Wymagania, które wnioskodawca musi spełnić do zakwalifikowania do priorytetu 8 „Rozwój umiejętności cyfrowych". Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych
Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi, a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem. W każdej dziedzinie gospodarki i w większości współczesnych zawodów kompetencje cyfrowe nabierają kluczowego znaczenia. Dlatego pracodawcy coraz częściej poszukują takich pracowników, którzy będą rozumieć potrzebę funkcjonowania w cyfrowym świecie i – przede wszystkim – sprawnie i twórczo posługiwać się narzędziami nowych technologii. Kompetencje cyfrowe to nie tylko obsługa komputera i programów. Wraz z postępem technologicznym zmienia się ich zakres. Dziś kompetencje cyfrowe to także umiejętności korzystania z danych i informacji, umiejętności porozumiewania się i współpracy, tworzenie treści cyfrowych, programowanie, kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem.
9. Wymagania, które wnioskodawca musi spełnić do zakwalifikowania do priorytetu 9 „Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną". Transformacja energetyczna to długotrwały proces modyfikacji gospodarki i sieci energetycznych, aby były bardziej zrównoważone, mniej zależne od paliw kopalnychi bardziej efektywne energetycznie. Celem transformacji energetycznej jest zmniejszenie szkód dla klimatu, zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.
W Polsce ma oznaczać ona rozwój i przebudowę polskiej energetyki zgodniez celami polityki klimatyczno-energetycznej. Przyjęto, że ma opierać się na trzech filarach:
✓ dekarbonizacja – czyli redukcja emisji gazów cieplarnianych i rozwój OZE,
✓ decentralizacja – dotyczy odejścia od dużych elektrowni na rzecz rozproszonych
odnawialnych źródeł energii o mniejszej mocy,
✓ digitalizacja – to postawienie na infrastrukturę informatyczną, dzięki której możliwe
będzie np. wprowadzenie taryf dynamicznych (czyli takich, w których końcowa opłata za energię jest bezpośrednio powiązana z bieżącymi cenami na hurtowym rynku energii).
Priorytet niniejszy adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych. Będą również mogły być finansowane szkolenia mające na celu rozwój tzw. zielonych kompetencji czyli zestawu umiejętności pozwalających na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach tego priorytetu mogą być finansowane również szkolenia w obszarze szeroko pojętej ekologii.