Jak zgłosić ofertę pracy?
Pracodawco, swoją ofertę pracy możesz zgłosić tylko w jednym wybranym przez siebie powiatowym urzędzie pracy, może to być urząd w powiecie, w którym prowadzisz swoją działalność albo w powiecie gdzie będzie wykonywana praca albo w dowolnym wybranym przez siebie urzędzie w Polsce. W tym celu możesz zgłosić się do urzędu osobiście i podczas wizyty dokonać zgłoszenia oferty. Możesz również zgłosić ofertę telefonicznie, a także przekazać ją do urzędu z wykorzystaniem poczty lub innych środków przekazu: faks, mail, e-formularz.Obecnie przepisy nie określają jednolitego co do formy formularza, na którym należy dokonać zgłoszenia oferty pracy, określono jednak zakres informacji, jakie oferta musi zawierać aby urząd przyjął ją do realizacji i upowszechnił. Dla ułatwienia dokonania zgłoszenia w oparciu o podany zakres przygotowane zostały:
- e-formularz oferty pracy udostępniony przez ministra właściwego ds. pracy na stronie praca.gov.pl, który po wypełnieniu jest automatycznie przekazywany do wskazanego przez ciebie urzędu pracy;
- formularz w wersji papierowej dostępny w urzędzie pracy lub poniżej, który po wypełnieniu można osobiście złożyć w urzędzie lub przesłać faksem, e-mailem czy pocztą tradycyjną;
Pracodawco, pamiętaj! Urząd nie przyjmie oferty pracy jeżeli:
- w jej treści zawrzesz treści dyskryminujące kandydatów do pracy,
- swoją ofertę zgłosiłeś wcześniej w innym urzędzie pracy,
- nie podałeś danych obowiązkowych i na wezwanie urzędu nie dokonałeś ich uzupełnienia.
Z odmową przyjęcia oferty przez urząd możesz spotkać się także jeżeli np. w okresie 365 dni przed dniem zgłoszenia oferty pracy zostałeś ukarany lub skazany prawomocnym wyrokiem za naruszenie przepisów prawa pracy albo jesteś objęty postępowaniem dotyczącym naruszenia przepisów prawa pracy. W tym przypadku decyzja o przyjęciu lub odmowie realizacji oferty zależy od urzędu pracy.
Jak zatrudnić cudzoziemców z innych państw niż Europejski Obszar Gospodarczy?
Pracodawca zainteresowany zatrudnieniem obywatela państwa nienależącego do EOG musi uzyskać, co do zasady, zezwolenie na pracę. Przy uzyskaniu zezwolenia na pracę konieczne jest przeprowadzenie przez powiatowy urząd pracy tzw. procedury testu rynku pracy,
co zapewnić ma komplementarność zatrudniania cudzoziemców w stosunku do rodzimej siły roboczej.
W celu uzyskania zezwolenia pracodawca powinien wykonać następujące kroki:
- zgłosić krajową ofertę pracy do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu oferującego pracę cudzoziemcowi, wskazując zainteresowanie zatrudnienia cudzoziemca i uzyskania informacji starosty,
- uzyskać informację starosty na temat możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych w oparciu o rejestry osób bezrobotnych i poszukujących pracy lub negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy (powyższy dokument wydawany jest w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia oferty pracy w urzędzie pracy, jeżeli z analizy rejestrów bezrobotnych i poszukujących pracy nie wynika, że istnieje możliwość zorganizowania rekrutacji lub nie dłuższym niż 21 dni w przypadku organizowania rekrutacji wśród bezrobotnych i poszukujących pracy),
- wystąpić z wypełnionym wnioskiem o wydanie zezwolenie na pracę cudzoziemca wraz z wymaganymi dokumentami (w tym ww. informacją starosty) do właściwego wojewody.
Urząd pracy przy wydawaniu informacji starosty na temat możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych dokonuje również analizy wysokości proponowanego wynagrodzenia w relacji do wynagrodzeń w porównywalnych zawodach lub rodzajach pracy na lokalnym rynku pracy i umieszcza swoją ocenę w ww. informacji. Urząd pracy nie bierze ponadto pod uwagę tych wymagań z oferty, które są zaniżone lub zawyżone w stosunku do pracy, którą cudzoziemiec ma wykonywać.
Od 1 maja 2014 roku możliwe jest również zatrudnienie cudzoziemca na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę. Wniosek o takie zezwolenie składa cudzoziemiec przebywający już legalnie na terytorium Polski. Co do zasady, cudzoziemiec powinien dołączyć do wniosku informację starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy, którą wcześniej ten pracodawca uzyskał i przekazał cudzoziemcowi.
Pracodawca zamierzający zatrudnić lub zatrudniający cudzoziemca jest zobowiązany do sprawdzenia, czy posiada on ważny dokument uprawniający do pobytu w Polsce, zrobienie kopii tego dokumentu i przechowywania jej przez okres zatrudnienia cudzoziemca. Obowiązki te dotyczą każdej formy zatrudnienia, zarówno na podstawie umowy o pracę, jak i umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia lub o dzieło).
W niektórych sytuacjach uzyskanie ww. informacji starosty nie jest wymagane. Dotyczy to m.in.:
- stanowisk lub zawodów określonych w tzw. kryteriach wojewódzkich wydawanych przez wojewodę,
- obywateli Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii, Rosji i Ukrainy wykonujących prace pielęgnacyjno-opiekuńcze lub jako pomoc domowa,
- przedłużenia zezwolenia na pracę dla tego samego cudzoziemca na tym samym stanowisku,
- obywateli ww. 6 krajów, którzy do tej pory pracowali na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy w ramach umowy o pracę przez przynajmniej 3 miesiące i podmiot powierzający im pracę chce kontynuować współpracę (także w ramach umowy o pracę),
- trenerów lub sportowców wykonujących pracę na rzecz klubu sportowego